Kappale 3: Yhteisen omaisuuden murhenäytelmä

Polku leveni hiukan kulkiessaan läpi tiheän viidakon. Keskipäivän aurinko porotti kuumana Jonathanin yllä hänen löytäessään pienen järven. Vedellä hiukan vilvoitellessaan Jonathan kuuli jonkun varoittavan äänen: ”Sinuna en joisi sitä vettä”.

Jonathan katsoi ympärilleen ja näki pienen miehen rannalla lankulle polvistuneena pieniä kaloja puhdistamassa. Hänen vieressään oli kori, kela ja maassa pystyssä kolme vapaa, siiman kiemurrellessa jokaisesta veteen. ”Tuleeko kalaa?” kyseli Jonathan kohteliaasti.

Mies vastasi hiukan äreästi vaivautumatta katsomaan ylös, ”Eipä tule. Nämä pikkusintit ovat kaikki mitä olen saanut tänään.” Hän jatkoi kalojen fileerausta ja pudotti ne kuumaan paistinpannuun, joka oli asetettu kytevän nuotion ylle. Pannussa sihisevät kalat tuoksuivat herkulliselta. Jonathan huomasi seuraamansa karkean keltaraitaisen kissan näykkimässä jo kalantähteitä. Vesi herahti hänen kielelleen.

Jonathan, joka piti itseään taitavana kalastajana, kysyi: ”Mitä käytit syöttinä?”

Mies katsoi Jonathania huomaavaisesti. ”Syötissäni ei ole mitään vikaa, poika. Olen napannut parhaat, mitä tästä järvestä on jäljellä.”

Aistien kalamiehen kaipuun yksinäisyyteen Jonathan päätteli voivansa oppia parhaiten olemalla hetken hiljaa. Lopulta vanha kalastaja viittasi häntä istumaan nuotion viereen ja jakamaan hiukan kalaa ja leipää. Jonathan ahmi ateriansa nälkäisesti, vaikkakin hän koki syyllisyyttä ottaessaan osan miehen niukasta ateriasta. Heidän syötyään Jonathan pysyi vaiti ja vanha mies alkoikin vuoren varmasti puhua.

”Vuosia sitten täällä oli todella isoja kaloja napattavaksi”, mies sanoi haikaillen. ”Mutta ne on kaikki kalastettu. Nyt pienet sintit ovat kaikki, mitä on jäljellä.”

”Mutta eivätkö pienet kasva isoiksi?” kysyi Jonathan. Hän tuijotti rehevää kaislikkoa matalassa rantavedessä, jossa kalat saattoivat piileskellä.

”Ei. Ihmiset ottavat kaikki kalat, jopa pienetkin. Sen lisäksi ihmiset upottavat järven syvään päähän jätettä. Näetkö tuon paksun vaahtokerroksen tuolla toisella puolella?”

Jonathan näytti hämmentyneeltä. ”Miksi muut ottavat kalasi ja upottavat jätteitä järveesi?”

”Voi ei”, vastasi kalamies. ”Ei tämä ole minun järveni. Se kuuluu kaikille – samoin kuin metsät ja joet.”

”Nämä kalat kuuluvat kaikille…” Jonathan keskeytti, ”myös minulle?” Hän alkoi tuntea hiukan vähemmän syyllisyyttä aterian jakamisesta, jonka valmistamiseen hän ei ollut osallistunut.

”Ei aivan”, mies vastasi. ”Mikä kuuluu kaikille, ei tosiasiallisesti kuulu kellekään – siis kunnes kala nappaa koukkuuni kiinni. Silloin se on minun.”

”En ymmärrä”, sanoi Jonathan rypistäen otsaansa hämillään. Puoliksi itselleen puhuen hän toisti: ”Kalat kuuluvat kaikille, mikä tarkoittaa etteivät ne tosiasiassa kuulu kellekään, ennen kuin ne nappaavat koukkuusi. Silloin kalat ovat sinun? Mutta teetkö mitään pitääksesi huolta kaloista tai auttaaksesi niitä kasvamaan?”

”En tietenkään!” mies sanoi ivallisesti tuhahtaen. ”Miksi minun tulisi välittää kaloista, jotta joku toinen voisi tulla tänne milloin tahansa ja napata ne?” Jos joku toinen nappaa kalat tai saastuttaa järven jätteillä, silloin kaikki työni valuu hukkaan!”

Katsoen murheellisesti järveä vanha kalamies lisäsi surullisesti: ”Toivoisin, että todella omistaisin järven. Silloin varmistaisin, että kaloista pidettäisiin hyvää huolta. Pitäisin järvestä huolta samoin kuin eläintenhoitaja, joka hoitaa maatilaa seuraavassa laaksossa. Jalostaisin vahvimpia ja pulskimpia kaloja ja voit olla varma, ettei kalavarkaat tai jätteiden upottajat pääsisi ohitseni. Siitä pitäisin huolen.”

”Kuka järveä nyt hoitaa?” keskeytti Jonathan.

Kalastajan ahavoituneiden kasvojen ilme tiukkeni. ”Järveä hoitaa hallitsijoiden neuvosto. Neuvostoon valitaan joka neljäs vuosi hallitsijat. Sen jälkeen neuvosto nimittää hoitajan ja maksaa hänelle minun verorahoistani. Kalanhoitajan tulisi pitää silmällä liikakalastusta tai roskaamista. Asia on kuitenkin niin, että hallitsijoiden ystävät saavat kalastaa tai roskata miten haluavat.”

Kaksikko istui ja katseli tuulen puhaltamaa aallokkoa hopeisella järvellä. Jonathan huomasi keltaisen kissan istuvan valppaana haistellen ja tuijottaen kalan päätä hänen lautasellaan. Hän heitti pään ja kissa nappasi sen näppärästi tassullaan koukaten. Kissa näytti hurjalta toinen korva revittynä vanhan taistelun jäljiltä.

Aprikoiden vanhan kalastajan tarinaa Jonathan kysyi: ”Pidetäänkö järvestä hyvää huolta?”

”Katso itse”, vanha kalamies murahti. ”Katso heiveröisen saaliini kokoa. Vaikuttaa siltä, että kalat pienenevät sitä mukaa, kun hoitajan palkka kasvaa.”


 

 

Yhteisen omaisuuden murhenäytelmä on kuin lapset pilleineen limsamaljalla – jokainen imee kykyjensä mukaan ähkyräksi”

Tuntematon

.

 

 

 

 

 

 

On parempi pysyä köyhänä kalastajana kuin sotkeentua ihmisten hallitsemiseen.

Danton

 

Siitä mikä on yhteistä kaikille pidetään vähiten huolta, sillä kaikki ihmiset arvostavat enemmän sitä mikä on omaa kuin sitä mikä omistetaan yhdessä kaikkien muiden kanssa.  

Aristoteles

 

 

Valtion voimankäytön aloittamisesta aiheutuviin ongelmiin löytyy ratkaisu. Ratkaisuna on, että maailman ihmiset lakkaavat pyytämästä viranomaisilta voimankäytön aloittamista heidän puolestaan.  

Ote Jonathan Gulliblen perusperiaatteista

 

Kukaan ihminen ei ole koskaan hallinnut muita heidän edukseen. 

George D. Herron



Mitä näet kun uhanalainen eläin syö uhanalaista kasvia?

Ajatuksia keskustelulle

  • Kuinka ihmiset huolehtivat yhteisestä omaisuudesta?
  • Kuka tosiasiallisesti omistaa järven ja kalat?
  • Upottaisiko kalastaja jätteitä järveen, jos hän omistaisi sen?
  • Kuinka ihmisten käytös muuttuisi, jos kalastaja omistaisi järven?
  • Kuka hyötyy yhteisestä omistuksesta?
  • Mitä eettisiä näkökulmia tähän liittyy?

Kommentit

Tämä kappale viittaa ”yhteisomistuksen tragediaan”. Yhteisomistajuus viittaa mihin tahansa viranomaisten tai valtion omistajuuteen oletettuna tarkoituksenaan kaikkien yhteinen ”hyvä”.

Tragedian ensimmäinen puoli on, että kaikkein oletetaan hyötyvän ja tuntevan vastuuta yhteisesti omistajuudesta. Kuitenkin useasti kukaan ei hyödy, koska jokaisella henkilöllä on pyrkimys ottaa mahdollisimman paljon ennen muita. Tämän seurauksena resurssit kulutetaan ennen niiden kypsymistä. Tragedian toinen puoli on, että kukaan ei koe olevansa vastuussa seurauksista.

Maailmansivuun valtiot ovat osallistuneet ympäristövahinkoihin omistamalla ja kontrolloimalla valtavia maa-alueita, suunnattomia vesialueita ja laajoja rannikkoseutuja. Tosiasiallisesti valtion omistajuus tarkoittaa ei kenenkään omistusta, jolloin kellään ei ole henkilökohtaista intressiä suojella resursseja.

Sen sijaan ne, jotka ovat poliitikkojen suosiossa erityisintresseineen, käyttävät hyväkseen henkilökohtaiseksi edukseen yhteiseksi oletettuja resursseja.

Maa: Yhteisomistajuuden tragedia on syy siihen miksi ihmiset ovat taipuvaisempia kaatamaan roskia julkisilla alueille kuin omille pihoilleen. Se selittää miksi hedelmät poimitaan julkisilta alueilta ennen niiden kypsymistä. Lentokoneella matkustettaessa on mahdollista havaita eroja yksityisten alueiden korkean tuottavuuden ja ”yhteisesti omistettujen” maiden liikalaiduntamisen ja tuhlaamisen välillä.

Kasvisto ja eläimistö: Yhteisomistajuuden tragedia havainnollistaa miksi yksityisesti omistetut naudat ja puutarhakasvit pysyvät suojattuina sukupuutolta. Julkisesti ”omistetut” biisonit ja alkuperäiskasviston lajikkeet ovat kuitenkin vaarassa kuolla sukupuuttoon.

Ympäristö ja saasteet: Hirvittäviä esimerkkejä ympäristön saastumisesta ja tuhoamisesta, mukaan lukien ilma ja vesistö, on sallittu tapahtuvan valtion omistamille maille valtioiden toimesta. On paljastavaa, että saasteet ovat monasti suurimmat lähellä niitä alueita, joita asuttaa vähiten toimeentulevat ihmiset ja joilla on vähiten poliittista valtaa. Oikeusistuimet ja sääntelyelimet perustelevat ja puolustelevat yhtenään tällaista käyttäytymistä.

Taustaa

Kommunistissa maissa, joissa valtiot hallinnoivat kaikkea, oli maailman kaikkein pahimmat saasteet lähes ilman mitään huomiota kansalaisten hyvinvoinnista. Jopa ”demokraattisissa” maissa valtion saasteiden kontrollointi on epäonnistunutta. Amerikassa vesistöt ovat paljon pahemmin saastuneet kunnallishallintojen omistamien vedenpuhdistuslaitosten takia kuin teollisuuden vesipäästöistä.

Saasteiden ja ympäristönsuojelun muuttaminen valtion säännöstelyn alaiseksi on tarkoittanut valtavien tarpeettomien kustannusten pakottamista veronmaksajille. Tämä voitaisiin välttää suuremmalla yksityisen omaisuuden ja henkilökohtaisen vastuun kunnioittamisella. Eräitä tapoja tähän päämäärään voitaisiin saavuttaa:

  • tunnustamalla aidosti alkuperäisten kansojen oikeudet omaisuuteen ja tiloittamiseen tai muiden valtion omaisuuksien yksityistämiseen;
  • pitämällä ihmiset henkilökohtaisesti vastuussa vahingoista muiden elämälle ja omaisuudelle kaikissa tunkeutumisen muodoissa, saasteet mukaanluettuina;
  • poistamalla tuet ja valtiolliset etuoikeudet suosituilta yrityksiltä tai ryhmiltä; sallimalla ihmisten neuvotella yhteisesti sovittu korvaus mahdollisista vahingoista.

Viitteitä

Mary Ruwart osoittaa käytännönläheisesti kirjansa Healing Our World kappaleessa “Destroying the Environment” kuinka olemme taipuvaisempia suojelemaan ympäristöä, kun omistamme osan siitä tai hyödymme sen hoivaamisesta. Voit tutustua kirjaan kokonaisuudessaan osoitteessa:
http://www.ruwart.com/Pages/Healing/.

Alan Burrisin teos A Liberty Primer on toinen hyvä lähde.

Linda ja Morris Tannehillin The Market for Liberty on lähde erittäin käytännölliseen vaihtoehtoiseen ajatteluun.

Cato instituutilla on lisää aineistoa ympäristölainsäädännöstä: http://www.cato.org/research.

Hyvä sivusto, joka osoittaa kuinka vapaat markkinat ja omistusoikeudet ovat harmoniassa ympäristön kanssa, löytyy osoitteesta http://www.newenvironmentalism.org/. Se on the Reason säätiön ylläpitämä. Bjørn Lomborgin The Sceptical Environmentalist on kiehtova kirja maailman kokonaistilanteesta